About Me

My photo
anyone can catch your eyes,but it takes someone special to catch your heart and i haven't found it yet. (",)

little words


ShoutMix chat widget

Wednesday, August 11, 2010

jika ini ramadhan terakhirku

"Ramadhan kali ini,aku nak cuba baiki diri.lama sudah rasanya tak buat amalan amalan sunat.aku mengharapkan ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya."

mungkin itulah kata hati kita apabila tibanya malam pertama di bulan penuh kemuliaan,Ramadhan.kadangkala terasa ruginya apabila memikarkan ramadhan ramadhan sebelum ini tidak digunakan sebaik baiknya.sibuk dengan hal hal duniawi sehingga melupakan amalan amalan yang semestinya dihitung.sibuk mengejar dunia yang sementara dan melupakan yang kekal abadi.

seperti yang aku dengar waktu ceramah dua hari lepas,puasa yang istimewa adalah puasa orang orang yang meninggalkan sekejap hal hal keduniaan dan menumpukan kepada amal ibadat.mampukah aku?puasa orang-orang yang dekat dengan Tuhan, tidak berpenghujung. Tidak dimulai dengan syuruk dan tidak diakhiri dengan ghurub. Tidak dapat dihitung dengan bilangan jam dan batasan waktu. Malah dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan mengharap reda Allah. PUASA MEREKA DIIRINGI DENGAN RASA BERTUHAN YANG MENDALAM DAN RASA HAMBA YANG MEKAR MEMBUNGA. Dirasakan Ramadan inilah rahmat dan kasih sayang Tuhan itu melimpah-ruah.

pernah Rasulullah SAW bersabda : "ada orang yang berpuasa tapi tiada baginya pahala,yang dapat hanya lah lapar dan dahaga"


Bagi orang yang menghayati Ramadhan yang diberkati, puasanya akan berkesan dihati hingga membina peribadi.


Nabi SAW bersabda: “Siapa berpuasa pada bulan Ramadhan kerana iman dan mengharapkan reda Allah, akan diampuni dosanya yang terdahulu dan kemudian”
Inilah puasa yang hakiki..



Oh Ramadhan…kedatanganmu kurindu..kehadiranmu menggamit ketenanganku.

2 comments:

  1. semoga ramadhan kali in lebih bermakna..=))

    ReplyDelete
  2. insyaallah,sama sama lah kita beribadat bersungguh sungguh di bulan yang penuh kemuliaan ini :)

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers